+ 48 603 471 527 kontakt@grafikfirmowy.pl

Apple i potęga prostoty


Historia logo komputerowego giganta

Istnieje kilka teorii na temat pochodzenia logo Apple. Według jednych nadgryzione jabłko oznacza wiedzę, drudzy widzą w nim odwołanie do Biblii. Prawda jest jednak inna i zdecydowanie prostsza. Logo Apple ogranicza się do znaku graficznego, które jest graficznym przedstawieniem nazwy firmy. Nie zawsze jednak tak było, a samo logo zmieniało się na przestrzeni lat.

Logo_Apple_IzaacNewton_1

Logo artystyczne

Pierwsze logo Apple w niczym nie przypominało dzisiejszego nadgryzionego owocu. Zostało ono zaprojektowane przez jednego ze współzałożycieli Apple, Ronalda Wayna. Było to logo w artystycznym stylu, przedstawiające pogrążonego w lekturze Isaaca Newtona. Newton przedstawiony był nigdzie indziej, jak pod jabłonią, o czym świadczyło dorodne jabłko zwisające z gałęzi nad jego głową. Logo dopełniała nazwa Apple Computer Co. Jednak takie pełne detali logo okazało się zbyt skomplikowane, zwłaszcza gdy odtwarzano je w pomniejszeniu. Logo zostało porzucone na rzecz prostego symbolu jabłka.

Byte me!

Rozpoznawalny na całym świecie symbol logo został stworzony w 1976 roku przez Roba Janoffa.

Logo_Apple_Tęczowe_1998

Janoff opowiadał, jak kupił kilka jabłek, ułożył je w misce i szkicował różne warianty logo przez około tydzień, zanim jego rysunek przyjął znaną nam wszystkim formę. Problem znów stanowił projekt logo w pomniejszeniu, które zbyt łatwo można było pomylić np. z pomidorem. Wówczas Janoff postanowił dodać do logo symbol ugryzienia, dzięki czemu nikt nie miał wątpliwości co to za owoc widnieje na jego projekcie. Okazało się to trafem w dziesiątkę dlatego, że w języku angielskim zarówno słowo bite, czyli gryźć, jak i byte, czyli bajt, czyta się tak samo. Stanowiło to idealne połączenie owocowego logo ze światem super nowoczesnych komputerów.

Logo_Apple_Wypukłe_2001_2007

Kolorowy monitor a tęcza w logo apple

Logo Janoffa – początkowo czarno-białe, później z pasami w kolorach tęczy. Ma to na celu podkreślenie wejścia na rynek pierwszych komputerów z kolorową grafiką. Jednak Jobs i jego współpracownicy dość szybko rezygnują  z tego pomysłu. Zaproponowano redesign logo, po to by było ono bardziej eleganckie i minimalistyczne i pasowało do luksusowych produktów marki.

Logo_Apple_2014

I tak powstało słynne logo, które zdobi komputery, iPhony, iPady i iPody, po które dniu premiery ustawiają się w gigantyczne kolejki.


Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

Redesign logo – kiedy powinieneś odświeżyć swoje logo?

Redesign logo – po co? Robią to najwięksi i najbogatsi. Ich logo jest znane na całym świecie, a mimo to decydują się na ten krok. Ponieważ zmiana logo, choćby symboliczna, to nie kaprys, ale wymóg rynku. Czy zastanawiasz się nad koniecznością zmiany logo, ale ciągle odkładasz to na później, ponieważ jest to kolejny wydatek? Nadchodzi […]

Jedna zmiana, która sprawi, że klienci pokochają Twój FanPage!

Budujesz społeczność na Facebooku? Tworzysz interesujące i wartościowe treści. Udzielasz cennych rad? Pomagasz rozwiązywać faktyczne problemy swoich klientów? A mimo to liczba osób obserwujących twoją stronę nie rośnie lub zwiększa się bardzo powoli. Do tego zauważyłeś, że czytelnicy niechętnie czytają, czy nawet lajkują posty na Twoim FanPage’u? Zupełnie jakby przechodziły bez echa? Może zaczynasz kombinować z […]

Dlaczego warto mieć dobre logo firmowe?

Po co mi nowe logo firmowe? Nike, Coca-Cola, Toyota. Co widzisz przed oczami, gdy o nich pomyślisz? Słynną łyżwę swoosh* nadrukowaną na obuwiu sportowym? Biały napis na czerwonym tle? Nałożone na siebie litery tworzące napis TOYOTA? Dobre logo firmowe potrafi zostać w świadomości odbiorcy na długie lata i być prawdziwym dziełem sztuki. Warto przyjrzeć się […]

Więcej artykułów