+ 48 603 471 527 kontakt@grafikfirmowy.pl

Apple i potęga prostoty


Historia logo komputerowego giganta

Istnieje kilka teorii na temat pochodzenia logo Apple. Według jednych nadgryzione jabłko oznacza wiedzę, drudzy widzą w nim odwołanie do Biblii. Prawda jest jednak inna i zdecydowanie prostsza. Logo Apple ogranicza się do znaku graficznego, które jest graficznym przedstawieniem nazwy firmy. Nie zawsze jednak tak było, a samo logo zmieniało się na przestrzeni lat.

Logo_Apple_IzaacNewton_1

Logo artystyczne

Pierwsze logo Apple w niczym nie przypominało dzisiejszego nadgryzionego owocu. Zostało ono zaprojektowane przez jednego ze współzałożycieli Apple, Ronalda Wayna. Było to logo w artystycznym stylu, przedstawiające pogrążonego w lekturze Isaaca Newtona. Newton przedstawiony był nigdzie indziej, jak pod jabłonią, o czym świadczyło dorodne jabłko zwisające z gałęzi nad jego głową. Logo dopełniała nazwa Apple Computer Co. Jednak takie pełne detali logo okazało się zbyt skomplikowane, zwłaszcza gdy odtwarzano je w pomniejszeniu. Logo zostało porzucone na rzecz prostego symbolu jabłka.

Byte me!

Rozpoznawalny na całym świecie symbol logo został stworzony w 1976 roku przez Roba Janoffa.

Logo_Apple_Tęczowe_1998

Janoff opowiadał, jak kupił kilka jabłek, ułożył je w misce i szkicował różne warianty logo przez około tydzień, zanim jego rysunek przyjął znaną nam wszystkim formę. Problem znów stanowił projekt logo w pomniejszeniu, które zbyt łatwo można było pomylić np. z pomidorem. Wówczas Janoff postanowił dodać do logo symbol ugryzienia, dzięki czemu nikt nie miał wątpliwości co to za owoc widnieje na jego projekcie. Okazało się to trafem w dziesiątkę dlatego, że w języku angielskim zarówno słowo bite, czyli gryźć, jak i byte, czyli bajt, czyta się tak samo. Stanowiło to idealne połączenie owocowego logo ze światem super nowoczesnych komputerów.

Logo_Apple_Wypukłe_2001_2007

Kolorowy monitor a tęcza w logo apple

Logo Janoffa – początkowo czarno-białe, później z pasami w kolorach tęczy. Ma to na celu podkreślenie wejścia na rynek pierwszych komputerów z kolorową grafiką. Jednak Jobs i jego współpracownicy dość szybko rezygnują  z tego pomysłu. Zaproponowano redesign logo, po to by było ono bardziej eleganckie i minimalistyczne i pasowało do luksusowych produktów marki.

Logo_Apple_2014

I tak powstało słynne logo, które zdobi komputery, iPhony, iPady i iPody, po które dniu premiery ustawiają się w gigantyczne kolejki.


Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

Jak stworzyć ponadczasowe logo?

Pierwszym skojarzeniem po wypowiedzeniu nazw takich marek jak Apple, Cola-Cola, Onet, czy McDonald’s jest ich logo. Przypadek? Wprost przeciwnie. To świadoma strategia marki. Od wielu lat ich logo i styl grafik pozostaje właściwie niezmienne. Dla większości znanych brandów drastyczna zmiana ich „znaczka” oznacza dużą prace przy wdrażaniu nowego znaku. To, jak zostanie zaprojektowane, niekiedy decyduje […]

Dlaczego warto mieć dobre logo firmowe?

Po co mi nowe logo firmowe? Nike, Coca-Cola, Toyota. Co widzisz przed oczami, gdy o nich pomyślisz? Słynną łyżwę swoosh* nadrukowaną na obuwiu sportowym? Biały napis na czerwonym tle? Nałożone na siebie litery tworzące napis TOYOTA? Dobre logo firmowe potrafi zostać w świadomości odbiorcy na długie lata i być prawdziwym dziełem sztuki. Warto przyjrzeć się […]

Co symbolizuje Twoje logo?

Często spotykam się z sytuacją, że początkujące firmy nie chcą zainwestować w profesjonalne logo i posługują się przypadkowym znakiem, zakupionym na internetowej aukcji. Pytanie tylko, czy takie logo w pełni odda ducha Twojej marki? Nie mówiąc już o tworzeniu spójnej identyfikacji wizualnej całego przedsiębiorstwa. A przecież doświadczony projektant logo potrafi zamknąć w swoim projekcie wizję […]

Więcej artykułów