+ 48 603 471 527 kontakt@grafikfirmowy.pl

6 porad, które pomogą zaprojektować dobre logo firmy


Tworzysz nową markę i nie wiesz, jak powinno wyglądać Twoje logo? Czujesz, że dotychczasowy znak graficzny nie do końca oddaje ducha Twojej marki i chcesz je zmienić, ale nie wiesz jak? Projektowanie logo firmy to proces, bez względu na to, czy tworzysz je samodzielnie, czy korzystasz z pomocy profesjonalnego projektanta logo. Poniżej przedstawiam kilka porad, które pomogą Ci stworzyć ponadczasowe logo dla Twojej firmy, które z dumą umieścisz na materiałach promocyjnych.

Nie ulegaj modzie

Co jakiś czas przychodzi moda na dany typ logo i nagle okazuje się, że wszyscy mają logo w podobnym stylu. Nie dość, że słabo oddaje ono charakter Twojej marki, sprawia, że nie odróżniasz się na tle konkurencji, to na dodatek za jakiś czas będzie ono passé i będziesz zmuszony do jego zmiany. Zamiast tego postaw na uniwersalność, a jeśli korzystasz z usług projektanta logo, zaufaj jego doświadczeniu. Stworzy on idealne logo dla Twojej firmy.

Samodzielnie stwórz wstępny projekt

Najpierw zastanów się, z czym twoje logo powinno się kojarzyć. Wyraź to nie tylko abstrakcyjnymi pojęciami, ale i obrazami. Na przykład bezpieczeństwo będzie co innego oznaczało dla firmy produkującej kocyki dla niemowląt, a co innego dla salonu sprzedającego samochody, więc i logo, choć ma kojarzyć się z tym samym pojęciem, będzie inne. Możesz nawet narysować wstępny projekt (może być pokracznie ;)), możesz też wykorzystać zdjęcia z internetu w celu zobrazowania swojej idei. Chodzi o to, aby w jasny sposób przekazać projektantowi ideę logo, którą on na bazie twojego szkicu oraz swojego doświadczenia i umiejętności przekształci w coś wyjątkowego.

Bądź zrozumiały

Na logo firmy należy patrzeć z perspektywy obiektywnych wartości. Odpowiedz sobie pytanie, czy logo jest czytelne, unikalne i czy pasuje do stylu Twojej marki.
Kojarzysz sprężynkę jako oficjalne logo Polski i jakie gorące emocje ono wzbudziło? I wcale nie chodziło o to, czy sprężynka jest ładna, czy nie, tylko że dla większości osób jej idea jako logo Polski nie była zrozumiała. Dlatego w pierwszej kolejności zadbaj o to, aby Twoje logo w bezpośredni sposób kojarzyło się z Twoją marką.

Prostota górą!

Przy tworzeniu logo dla firmy powinieneś kierować się jedną zasadą. Zawsze, gdy się wahasz, wybierz wersję prostszą. Najlepiej taką, aby klienci bez trudu narysowali ją z pamięci. Wydaje ci się to proste? To weź teraz kartkę, ołówek i bez podglądania narysuj logo Apple (właściciele Maców, iPhonów i iPadów – zakaz zerkania na wasz sprzęt!).
Zrobione? Ok, to teraz sprawdźcie logo Apple i porównajcie je z waszym rysunkiem
;-) Podobny eksperyment przeprowadzono w USA i okazało się, że tylko 1 osoba na 85 potrafiła prawidłowo odwzorować logo z pamięci. A co ciekawe, mniej niż połowa badanych poprawnie wskazała logo Apple, gdy pokazano im różniące się między sobą symbole jabłka, choć większość uczestników na co dzień korzystała z urządzeń tej firmy.
Gdy tylko jest to możliwe to postaw zatem na prostotę, ale…

Dwuznaczność jest fajna

…nie rezygnuj z dwuznaczności! Tak naprawdę została ona przemycona nawet w tak prostym logo, jak logo Apple, ponieważ bite (gryźć) i byte (bajt), po angielsku wymawia się tak samo. Zastanów się, co takiego może skrywać również Twoje logo.

Logo dla firmy to nie wszystko!

Logo to tylko początek, a tak naprawdę do podboju świata potrzebujesz całej identyfikacji wizualnej, która zawiera strategię graficzną twojej marki. Zamawiając logo dla firmy u profesjonalisty, dostajesz tzw. księgę znaku, która składa się m.in. z opisu budowy logo i jego znaczenia, sposobu jego wykorzystania i dozwolonej kolorystyki, czy zestawu znaków firmowego kroju pisma. Logo firmy ma być przede wszystkim spójne w komunikacji z klientami z wizerunkiem Twojej marki.


Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

Jak stworzyć ponadczasowe logo?

Pierwszym skojarzeniem po wypowiedzeniu nazw takich marek jak Apple, Cola-Cola, Onet, czy McDonald’s jest ich logo. Przypadek? Wprost przeciwnie. To świadoma strategia marki. Od wielu lat ich logo i styl grafik pozostaje właściwie niezmienne. Dla większości znanych brandów drastyczna zmiana ich „znaczka” oznacza dużą prace przy wdrażaniu nowego znaku. To, jak zostanie zaprojektowane, niekiedy decyduje […]

Logo w reklamie w mediach społecznościowych

Konieczność zaistnienia firmy w mediach społecznościowych to temat właściwie bezdyskusyjny. Bo o czym tu dyskutować, skoro informacja musi trafiać tam, gdzie znajdują się jej potencjalni odbiorcy. Współcześnie media społecznościowe są używane przez wszystkie grupy wiekowe i społeczne. Oczywiście w różnym stopniu, ale nie zmienia to faktu, że jest to ciekawe pole do popisu dla specjalistów […]

Apple i potęga prostoty

Historia logo komputerowego giganta Istnieje kilka teorii na temat pochodzenia logo Apple. Według jednych nadgryzione jabłko oznacza wiedzę, drudzy widzą w nim odwołanie do Biblii. Prawda jest jednak inna i zdecydowanie prostsza. Logo Apple ogranicza się do znaku graficznego, które jest graficznym przedstawieniem nazwy firmy. Nie zawsze jednak tak było, a samo logo zmieniało się na […]

Więcej artykułów