+ 48 603 471 527 kontakt@grafikfirmowy.pl

6 porad, które pomogą zaprojektować dobre logo firmy


Tworzysz nową markę i nie wiesz, jak powinno wyglądać Twoje logo? Czujesz, że dotychczasowy znak graficzny nie do końca oddaje ducha Twojej marki i chcesz je zmienić, ale nie wiesz jak? Projektowanie logo firmy to proces, bez względu na to, czy tworzysz je samodzielnie, czy korzystasz z pomocy profesjonalnego projektanta logo. Poniżej przedstawiam kilka porad, które pomogą Ci stworzyć ponadczasowe logo dla Twojej firmy, które z dumą umieścisz na materiałach promocyjnych.

Nie ulegaj modzie

Co jakiś czas przychodzi moda na dany typ logo i nagle okazuje się, że wszyscy mają logo w podobnym stylu. Nie dość, że słabo oddaje ono charakter Twojej marki, sprawia, że nie odróżniasz się na tle konkurencji, to na dodatek za jakiś czas będzie ono passé i będziesz zmuszony do jego zmiany. Zamiast tego postaw na uniwersalność, a jeśli korzystasz z usług projektanta logo, zaufaj jego doświadczeniu. Stworzy on idealne logo dla Twojej firmy.

Samodzielnie stwórz wstępny projekt

Najpierw zastanów się, z czym twoje logo powinno się kojarzyć. Wyraź to nie tylko abstrakcyjnymi pojęciami, ale i obrazami. Na przykład bezpieczeństwo będzie co innego oznaczało dla firmy produkującej kocyki dla niemowląt, a co innego dla salonu sprzedającego samochody, więc i logo, choć ma kojarzyć się z tym samym pojęciem, będzie inne. Możesz nawet narysować wstępny projekt (może być pokracznie ;)), możesz też wykorzystać zdjęcia z internetu w celu zobrazowania swojej idei. Chodzi o to, aby w jasny sposób przekazać projektantowi ideę logo, którą on na bazie twojego szkicu oraz swojego doświadczenia i umiejętności przekształci w coś wyjątkowego.

Bądź zrozumiały

Na logo firmy należy patrzeć z perspektywy obiektywnych wartości. Odpowiedz sobie pytanie, czy logo jest czytelne, unikalne i czy pasuje do stylu Twojej marki.
Kojarzysz sprężynkę jako oficjalne logo Polski i jakie gorące emocje ono wzbudziło? I wcale nie chodziło o to, czy sprężynka jest ładna, czy nie, tylko że dla większości osób jej idea jako logo Polski nie była zrozumiała. Dlatego w pierwszej kolejności zadbaj o to, aby Twoje logo w bezpośredni sposób kojarzyło się z Twoją marką.

Prostota górą!

Przy tworzeniu logo dla firmy powinieneś kierować się jedną zasadą. Zawsze, gdy się wahasz, wybierz wersję prostszą. Najlepiej taką, aby klienci bez trudu narysowali ją z pamięci. Wydaje ci się to proste? To weź teraz kartkę, ołówek i bez podglądania narysuj logo Apple (właściciele Maców, iPhonów i iPadów – zakaz zerkania na wasz sprzęt!).
Zrobione? Ok, to teraz sprawdźcie logo Apple i porównajcie je z waszym rysunkiem
;-) Podobny eksperyment przeprowadzono w USA i okazało się, że tylko 1 osoba na 85 potrafiła prawidłowo odwzorować logo z pamięci. A co ciekawe, mniej niż połowa badanych poprawnie wskazała logo Apple, gdy pokazano im różniące się między sobą symbole jabłka, choć większość uczestników na co dzień korzystała z urządzeń tej firmy.
Gdy tylko jest to możliwe to postaw zatem na prostotę, ale…

Dwuznaczność jest fajna

…nie rezygnuj z dwuznaczności! Tak naprawdę została ona przemycona nawet w tak prostym logo, jak logo Apple, ponieważ bite (gryźć) i byte (bajt), po angielsku wymawia się tak samo. Zastanów się, co takiego może skrywać również Twoje logo.

Logo dla firmy to nie wszystko!

Logo to tylko początek, a tak naprawdę do podboju świata potrzebujesz całej identyfikacji wizualnej, która zawiera strategię graficzną twojej marki. Zamawiając logo dla firmy u profesjonalisty, dostajesz tzw. księgę znaku, która składa się m.in. z opisu budowy logo i jego znaczenia, sposobu jego wykorzystania i dozwolonej kolorystyki, czy zestawu znaków firmowego kroju pisma. Logo firmy ma być przede wszystkim spójne w komunikacji z klientami z wizerunkiem Twojej marki.


Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

Logo w reklamie w mediach społecznościowych

Konieczność zaistnienia firmy w mediach społecznościowych to temat właściwie bezdyskusyjny. Bo o czym tu dyskutować, skoro informacja musi trafiać tam, gdzie znajdują się jej potencjalni odbiorcy. Współcześnie media społecznościowe są używane przez wszystkie grupy wiekowe i społeczne. Oczywiście w różnym stopniu, ale nie zmienia to faktu, że jest to ciekawe pole do popisu dla specjalistów […]

Wyraź to słowem, czyli logo typograficzne

Czy zastanawialiście się kiedyś co wspólnego mają ze sobą logo Samsung’a, Prady czy Nokii? Poza tym, że znane są prawie na całym świecie, łączy je również to, że wszystkie trzy projekty logo to tzw. logo typograficzne, czyli składające się tylko z zapisu tekstowego. Z czego składa się logo? W skład logo może wchodzić: – sygnet, […]

Apple i potęga prostoty

Historia logo komputerowego giganta Istnieje kilka teorii na temat pochodzenia logo Apple. Według jednych nadgryzione jabłko oznacza wiedzę, drudzy widzą w nim odwołanie do Biblii. Prawda jest jednak inna i zdecydowanie prostsza. Logo Apple ogranicza się do znaku graficznego, które jest graficznym przedstawieniem nazwy firmy. Nie zawsze jednak tak było, a samo logo zmieniało się na […]

Więcej artykułów