+ 48 603 471 527 kontakt@grafikfirmowy.pl

Co symbolizuje Twoje logo?


Często spotykam się z sytuacją, że początkujące firmy nie chcą zainwestować w profesjonalne logo i posługują się przypadkowym znakiem, zakupionym na internetowej aukcji. Pytanie tylko, czy takie logo w pełni odda ducha Twojej marki? Nie mówiąc już o tworzeniu spójnej identyfikacji wizualnej całego przedsiębiorstwa. A przecież doświadczony projektant logo potrafi zamknąć w swoim projekcie wizję firmy oraz wartości i idee za nią stojące.

Lew i orzeł

Na początek przyjrzyjmy się dwóm projektom logo, które na pewno kojarzysz. Jedno z nich należy do banku ING, drugie do polskiego Orlena. Czy wiesz, co symbolizują?
Lew widniejący na logo ING jest narodowym symbolem Holandii, z której pochodzi bank.

profesjonalne logo

Pomarańczowy kolor, który występuje nie tylko w logo, ale i dominuje w spójnej identyfikacji wizualnej banku, jest narodowym kolorem kraju tulipanów. Dla nas może to mieć mniejsze znaczenia, ale u Holendrów takie podkreślenie narodowych symboli wzbudza dobre skojarzenia z marką.

profesjonalne logo

A teraz przykład z naszego rodzimego podwórka, czyli słynna głowa orła na polskich stacjach benzynowych. Gdy pod koniec lat 90-tych powstawał Polski Koncern Naftowy, potrzebowano nie tylko nowej nazwy, ale i charakterystycznego logo, które wyróżniałoby go spośród konkurencji. Nowy wizerunek miał symbolizować jakość, siłę, moc i energię. Miał charakteryzować producenta z branży paliwowej i petrochemicznej oraz prezentować technologiczne i proekologiczne zaawansowanie firmy, a także zorientowanie na klienta. Do tego nowa nazwa, jak i cała identyfikacja wizualna firmy miała podkreślić polskie korzenie koncernu. Z setek propozycji wybrano dwa słowa: Orzeł i Energia, które oddawały te idee, a z ich połączenia powstała nazwa Orlen. A sam orzeł, a właściwie jego charakterystyczna głowa, stały się jednym z najbardziej rozpoznawanych polskich logo.

profesjonalne logo

Co można wyczytać z twojego logo?

Profesjonalne zaprojektowanie logo, to nie tylko kwestia sprawnego posługiwania się programem graficznym, ale sztuka wyrażania abstrakcyjnych idei. Na pozór nieskomplikowane logo, może kryć w sobie wiele znaczeń.
Zastanów się, jakie wartości symbolizuje Twoje obecne logo, zapytaj o to znajomych lub klientów. Co myślą, gdy je widzą? Być może efekt tego eksperymentu nie będzie dla Ciebie zadowalający. Być może okaże się że Twoje logo nie oddaje w pełni wartości jakie przyświecają Twojej firmie. To znaczy że już najwyższy czas skontaktować się z doświadczonym projektantem 🙂


Krzysztof Tumasz - Grafik Firmowy
Autor: Krzysiek Tumasz
Zespół - Grafik Firmowy
GrafikFirmowy.pl Jeżeli artykuł był przydatny i dowiedziałeś się z niego czegoś ciekawego, daj nam lajka ;)
Przeczytaj także:

Jak stworzyć ponadczasowe logo?

Pierwszym skojarzeniem po wypowiedzeniu nazw takich marek jak Apple, Cola-Cola, Onet, czy McDonald’s jest ich logo. Przypadek? Wprost przeciwnie. To świadoma strategia marki. Od wielu lat ich logo i styl grafik pozostaje właściwie niezmienne. Dla większości znanych brandów drastyczna zmiana ich „znaczka” oznacza dużą prace przy wdrażaniu nowego znaku. To, jak zostanie zaprojektowane, niekiedy decyduje […]

Apple i potęga prostoty

Historia logo komputerowego giganta Istnieje kilka teorii na temat pochodzenia logo Apple. Według jednych nadgryzione jabłko oznacza wiedzę, drudzy widzą w nim odwołanie do Biblii. Prawda jest jednak inna i zdecydowanie prostsza. Logo Apple ogranicza się do znaku graficznego, które jest graficznym przedstawieniem nazwy firmy. Nie zawsze jednak tak było, a samo logo zmieniało się na […]

Logo w reklamie w mediach społecznościowych

Konieczność zaistnienia firmy w mediach społecznościowych to temat właściwie bezdyskusyjny. Bo o czym tu dyskutować, skoro informacja musi trafiać tam, gdzie znajdują się jej potencjalni odbiorcy. Współcześnie media społecznościowe są używane przez wszystkie grupy wiekowe i społeczne. Oczywiście w różnym stopniu, ale nie zmienia to faktu, że jest to ciekawe pole do popisu dla specjalistów […]

Więcej artykułów